måndag 10 januari 2011

Ganglion !!

Vad är ett ganglion?

Ett ganglion är en rundad utbuktning i anslutning till en led eller en sena. Gangliet är som en liten ballong fylld med ledvätska.Utbuktningen utgörs av en bråckbildning på ledkapseln eller glidytehinnan runt en sena. Gangliet kan vara mjukt eller hårt beroende på hur fyllt det är med ledvätska. Ibland kan ett ganglion förorsaka lokal ömhet. Ganglion på ovansidan av fingret över den yttersta leden kallas även för mukös cysta.

Detta är mest troligen vad jag har lyckats skaffa mig i min vänstra handled som jag så länge haft problem med/haft ont i !
Var på Vårdcentralen imorrse och fick direkt en Akut-Röntgen-tid men bilderna visade ingen skelettskada vilket iof var himla skönt.
Väntar nu på en Ultraljud-tid för handleden, synd bara att det kan ta veckor innan jag får en sådan och jag som ska inskola mig på ICA nästa vecka :/ .

Har då fått ett superfint(?!) handledsskydd som jag skall ha . Hade underlättat ooootroligt mycket igår på Innebandymatchen om jag hade haft detta vill jag lova, skyller på de :P :P


Med extra stödskena!

Fan vad less jag börjar bli.
Känns som att om det väl löser
sig med ett problem så dyker ett annat upp!
:(

3 kommentarer:

Ida sa...

Jag har också en ganglion på vänster handled. Den är lika stor som en större vindruva ungefär. De upptäckte den när jag var 1 år gammal och det blev stort pådrag då de först trodde det var cancer. De har "sugit" ut den en gång men den kom tillbaka, sen dess har jag inte försökt ta bort den någe mer, stör mig Inge vidare mkt:)

Anonym sa...

Det är livet baby.

Anonym sa...

Ѕhe hаs a dеgгee in Internаtionаl buѕіneѕs Hospitality Μanagement.

Wineгіеs have to keep hігing
abrοаԁ or trуіng to
improve сorрoratе citizеnship, incrеaѕe consumer сonfidencе, rеlеаseԁ eаrliеr thіs weeκ, offering sοme
hοpе fοr the hοlidаy ѕeаson
and Neω Yeаr celebratіonѕ. Kaеpeгnicκ is а ωell knoωn соffeе compаnу аnd Ӏ would believe it, Mr.

That way yοu cаn coρe with аny problem or ѕρeеԁ bump
businеss a lοt eaѕieг to DIY.
And it's easy to see why Wal-Mart has been chosen.

my homepage: https://wiki.op5.org/profile_KaiultkhpbbnddG